Mondhygiëne

Europees curriculum opleidingen tot mondhygiënist

By  | 

De European Dental Hygienists Federation (EDHF) heeft een basiscurriculum voor opleidingen tot mondhygiënist in Europa ontwikkeld. Een erg belangrijke stap, vindt Ellen Bol-van den Hil, directeur van NVM-mondhygiënisten en vicepresident van de EDHF. “Door de opleidingen meer te harmoniseren, geven we de mondgezondheid in Europa een boost.”

Het Common European Curriculum (CEC), zoals het basiscurriculum heet, heeft tot doel om de definitie, praktijk en opleidingen van mondhygiënisten in Europa meer op hetzelfde niveau te brengen. Het kan opleidingen helpen zich te updaten en eventueel te verbeteren. Daarbij wordt wel altijd rekening gehouden met nationale verschillen in wet- en regelgeving.

Het curriculum is niet verplicht, maar vooral bedoeld om lidlanden van de European Dental Hygienists Federation te helpen, zegt NVM-directeur Ellen Bol-van den Hil. Zij was betrokken bij de ontwikkeling van het curriculum als lid van het projectteam en is bovendien vicepresident van de EDHF. Deze non-profitorganisatie vertegenwoordigt 24 Europese beroepsorganisaties van mondhygiënisten, samen goed voor 38.000 mondhygiënisten.

Binnen de aangesloten landen verschillen de opleidingen tot mondhygiënist sterk van elkaar, zegt Bol. Zo wordt nog niet overal de opleiding op bachelorniveau aangeboden. Bol: “Onze aangesloten landen hebben nu tools in handen om de opleidingen te upgraden. Bovendien kan het overheden triggeren een opleiding in het leven te roepen in landen waar dat nu nog niet het geval is.”

Bol is erg blij met het CEC. “Het is een hartstikke belangrijke stap. We moeten de opleidingen in Europa veel meer harmoniseren. Als elke opleiding hetzelfde minimale niveau heeft, krijgt de mondgezondheid in Europa een grote boost.” In het CEC worden vier domeinen behandeld: professionaliteit, veilig en effectief klinisch handelen, patiëntenzorg en mondgezondheid in de maatschappij.

Voor de ontwikkeling van het CEC is een Taskforce samengesteld, met deelnemers uit verschillende lidlanden en met verschillende achtergronden in de mondzorg. Het conceptcurriculum is voorgelegd aan een Referencegroup. De Taskforce is bijgestaan door de Association for Dental Education Europe (ADEE). Tevens is er een open consultatie geweest. Het CEC-introductieartikel is inmiddels gepubliceerd in het European Journal of Dental Education. De vier domeinen verschijnen binnenkort in het EJDE.

Malcare WordPress Security